Roy Scheper/ augustus 21, 2015/ Badkamer

Schaalvergroting is een interessant begrip. Zeker als we kijken naar de Nederlandse detailhandel. Daar is schaalvergroting letterlijk in grote schaal ingeslagen (of toegeslagen, net hoe je het wilt hebben). Neem de supermarkt. In de Albert Heijn of Jumbo is het tegenwoordig gewoon mogelijk om een boek te kopen of een nieuwe lamp aan te schaffen. Dit gaat ten koste van de boekhandel of lampenspeciaalzaak, die ooit om de hoek bij de supermarkt zaten. Toch zijn er nog altijd producten te vinden die niet per se zijn meegegaan in het verhaal van schaalvergroting. Wat te denken van meubels voor in de badkamer? Een groot aanbod badkamermeubels is in veel winkels echt niet te vinden.

Groot aanbod badkamermeubels

Op zich natuurlijk wel logisch, want bij de supermarkt koop je geen nieuw bad en de kans dat je een gang na de kaas en vleeswaren een rek ziet waar je nieuwe deurtjes voor in de douche kunt kopen, acht ik ook niet zo groot. Badkamermeubels worden eigenlijk voor het grootste gedeelte nog verkocht door speciaalzaken op dit gebied. Maar van een groot aanbod badkamermeubels is dus geen sprake. Dat komt ook doordat deze zaken het zich niet kunnen permitteren om op grote schaal producten in te kopen. Zij ondervinden toch nog teveel last van concurrentie.

Geen ‘monopolie’

Deze speciaalzaken hebben dus geen monopolie over badkamerproducten. Al is het natuurlijk maar de vraag in hoeverre je überhaupt kunt spreken van een monopolie. De grootste concurrenten van verkopers op het gebied van badkamermeubels zijn de bouwmarkten. Daar is een nieuwe wc pot of douche tegenwoordig ook aan te schaffen. Een medium dat een gevaar vormt is het internet. De webwinkels op dit net bieden namelijk dezelfde producten aan als de specialisten. En in vergelijking met hen hebben zij wel een groot aanbod badkamermeubels. Een gevaarlijke ontwikkeling.

Share this Post